
Expeditie het Gezonde Noorden
Eindelijk weer bijeenkomsten afschuimen – het seizoen is nu echt begonnen. Na de opening van het Academische Jaar te Leeuwarden nam ik donderdag 4 september deel aan Impact Symposium in het UMCG. Zo’n honderd onderzoekers en wetenschapsverspreiders bogen zich over de vraag, hoe kennis beter kan helpen om ontwikkeling op gang te brengen.
De workshop van Paul Beenen (Hanzehogeschool) vloog ‘impact’ bij de bron aan: het leerproces van jongeren. Hij is nauw betrokken bij de minor het Gezonde Noorden. Een minor is een (verzameling van) vakken ter waarde van 30 ECTS, oftewel een half studiejaar. Vernieuwd is dat mbo, hbo en wo samenwerken in deze minor. Studenten worden gekoppeld aan een complex zorgvraagstuk in bijvoorbeeld de stad Groningen of Appingedam. Samen met zorgorganisaties en ‘burgers’ wordt een aanpak ontworpen, die tot vernieuwende aanpakken en oplossingen leidt.
De onderwijsfilosofie achter deze minor is doorspekt met inspirerende termen: ‘going not knowing’, ‘place based learning communities’ en grensoverschrijdende leerervaringen. Kortom, het seizoen is weer begonnen – laten we dit soort vernieuwingen zoveel mogelijk delen.
Blog: Marijn Molema