
Verkiezingen: nieuwe kansen voor Noord-Nederland
Velen persen er voor de zomervakantie nog een pamflet uit, gericht aan de commissieleden van de verkiezingsprogramma's. We krijgen immers een nieuwe regering en het zijn nog altijd politieke partijen die een nieuw kabinet van inhoud voorzien. Noord-Nederlandse ondernemers en kennisinstellingen lieten ook van zich horen, o.l.v. VNO-NCW en MKB Noord. Herkenning en instemming, dat komt bij me op als ik zoek naar een oordeel over het pamflet. Maar er is ook een andere emotie, die ik nog moeilijk onder woorden kan brengen.
Veel van de lobby heeft een materiele dimensie. Het gaat om woningen, om treinspoor en om behoud van onze kennisinstellingen. Het was nodig en het blijft nodig - goed dat het weer op papier staat. Tegelijkertijd draait innovatie vooral om een relaties. Om verbindingen tussen mensen en organisaties, waarin ideeën ontstaan voor een nieuwe economie. Minder tastbaar, maar voor economische dynamiek onmisbaar. Wat is de tastbare lobbyboodschap hier? Wat hebben we nodig voor nieuwe verbindingen?
Genoeg aanknopingspunten. In Noord-Nederland kruisen windmolens-op-zee met energie slurpende chemie en met een trots op de energiesector. Ten aanzien van verduurzaming zijn er ambities om CO2 af te vangen en opnieuw te gebruiken. In de agrifood worden nieuwe verdienmodellen ontwikkeld en uitgetest. Digitalisering en hightech mag rekenen op oude (Innovatiecluster Drachten) en nieuwe trots (AI Factory Groningen). En zo zijn er meer beloftes. Het nieuwe kabinet kan een helpende hand toesteken. Het begint wel met een goede, onderbouwde ideeën die kunnen doorsijpelen in de lobby.
Er zijn nog maanden voordat het ijzer van een nieuw coalitieakkoord daadwerkelijk gesmeed wordt. Misschien heb ik gezonde zenuwen voor dat, wat komen gaat.
Blog: Marijn Molema